Allt går INTE alltid som man hoppats på. Det kan ändras lika fort och överraskande precis som vädret.
Fabbe, eller Fabuloso RB som han egentligen heter måste tyvärr säljas nu. Jag och Veronika äger halva var. Vet ej riktigt ännu om vi har haft halva på längden ELLER bredden hihihi....
Vi köpte han från Spanien när han var 1,5 år och tanken var då att låta han " växa " till sig och sedan börja inridningen nu under hösten. Han har vuxit till sig och börjat verkligen bli en riktig snygging. För ett år sen såg han ut som en åsna. Han är 100 % kartusan och det finns endast 3 %  av P.R.E med rent kartusanblod i sig i hela Europa. Vi köpte han på vinst eller förlust och som jag ser på det hela så är det vinst. Han är klipsk, orädd, bra psyke och sist men inte minst.... snygg för ögat och jag " vet " att han blir en SUPERFIN ridhäst. Oftast i det mesta finns det ett MEN och även i detta fall.
Hans " juveler " har inte kommit än, klapphingst är han ( förmodlingen...) Jag har läst om några hingstar som kulorna inte har kommit ner förran upp till 5!!!! års åldern. JA, jag vet att det är ganska ovanligt men inte omöjligt. Speciellt en del PRE:n kan dom komma ner senare mot för andra raser för hela rasen i sig växer mer långsamt. Därför brukar inte Spanjorerna heller rida in dom före 3-4 års åldern. Oavsett vilket så är han extremt lugn iaf. Kan tro att han är en lugn valack och han är en alldeles underbar, fin häst vare sig han HAR bollar eller EJ ( om man inte vill avla förstås ).
Veronika vill att vi säljer han för hon har inte tid och ork. Jag kan inte heller behålla han själv för mina dagar räcker inte heller till för att ge Fabbe ett par timmar om dan med omsorg och inridning. Jag och Veronika var tvungen att flytta hästarna från det förra stallet som stängde i höstas. Jag köpte ett stall, visserligen gammalt och slitet men fick stor mark för hagar med goda framtidsmöjligheter. Veronika hade också kunnat komma hit men valde att ta sina till ett annat stall som inte står brevid en större väg , förutom Fabbe som står hos mig än så länge så det är inte lätt för henne att ha hälften av fodringarna hos mig och fodringar i andra stallet också. Jag har haft hösten fullt upp med stallbytet och acklimatisera hästarna där, massor med telefonsamtal och pappersarbete genom att jag direkt bestämde mig för att ansöka om att bygga nytt stall efter jul ( OM det beviljas så klart ) istället för att totalrepa befintliga. Väntan är lång och hoppas jag när som helst får " domen ".
Men man kan bara ta en dag i taget och det man inte får gjort idag, får morgondagen lida...

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Oh vad fin, synd att du måste sälja honom men sådär kan det bli ibland de kräver ju en hel del både tid och pengar.

2010-12-15 @ 15:33:10
URL: http://stenvreten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...