Känner mig glad över att Zafreño har börjat bli riktigt duktig vid lastning.
Senaste 2 dagarna har jag och Cissi tränat honom med bra och snabbt resultat ( peppar,peppar, ta i trä...)

Första dagen så " frös " han fast som vanligt med en framhov på rampen och blev ståendes där. Så tjurig att varken färskt gräs eller hästgodis dög ens att nosa på, utan han tog tom en liten vila där med fladdrande ögonlock precis som att en skalmanklocka hade ringt för en vilostund. Efter ca 45 min så fick vi in han till slut och där fick han stå en stund med "godis" och beröm. Backade ut han och lät han beta en stund för att sedan prova igen.... Rakt in gick han med bara en kort stunds betänketid ungefär halvvägs. Gissa om vi blev både förvånade och glad...

Andra dagen tänkte han först tjura men kom nog snabbt ihåg hur trevligt han hade inne i transporten dagen före. Det fanns ju inget  läskigt monster där inne som slukar hästar utan man får ju både beröm och lite godis. Tog ut han igen och in i transporten utan tvekan. Duktiga Zafreño.

Att lasta hästar, träna hästar inför lastning finns det många sätt att göra det på, både bra sätt och mindre bra sätt.

Min tanke med lastning är att det ska gå smidigt och att hästen ska gå in "själv" med gott självförtoende, utan rädsla eller stress. Man kan korsa linor bakom rumpan och få in en rädd/tjurig häst.......
MEN då tycker jag att hästen INTE fått en ärlig chans att vänja sig vid lastning som borde vara lika självklart som att hästen ska stå still när man ska sitta upp.

Jag har fått inspiration av Ann-Louise som Klickertränar sina hästar, hundar med helt fashinerande resultat. Och att hästar kommer på så fort vad allt går ut på trodde inte jag det var möjligt. Hennes sitter ligger och apporterar??!!!! ja.... hennes hästar tränas även på att apportera med mycket goda, snabba resultat.

Denna träningsmetod användes vid lastningen och det är så häftigt när man ser hur snabbt dom kommer på hur de ska göra för att få belöningen. Hästarna kan bara inte motstå när frestelsen blir för stor, och dom " glömmer " bort vad som är läskigt..





Kommentarer
Postat av: Anna

Bra med tips! Måste träna med Karlsson också så det inte är samma visa nästa sommar..

2011-08-17 @ 12:01:18
URL: http://megalodon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...