Natten mot lördagen sov jag väldigt dåligt. Nervös över allt och lite till.

1:a passet inför ca 50 åskådare gick över förväntan. Först fick vi börja från marken med framåt-neråt sökning. Sedan uppsutte på volt och kunna flytta Especial inåt/utåt på volten med bara tygeln mot halsen. Han skötte sig utmärkt, var absolut helt lugn som helst. Värre med mig som knappt förstod Bents danska och nervös över i princip hela situationen för detta var första gången för mig och Especial. Där kontrar jag och Especial varann bra. Tänk bara tanken om han också hade varit nervös och fladdrig som jag....Det hade varit total kaos utan dess like....

2:a passet gick åt helvete rent ut sagt.... Bent pratade på med mig och jag FATTADE INGENTING.... Jag fick ett totalt hjärnsläpp....Där red vi runt i en volt, Bent bad mig göra saker och där satt jag och förstod ingenting, han pratade lite mot publiken också och där försökte jag lista ut vad han menade. Ingen bra kombination att vara först skitnervös att rida inför Bent, massor med folk som satt och studerade oss vilket jag heller inte är van vid, ville så klart göra det bästa någonsin men allt blev bara fel. Man ska först förstå vad han säger, sedan ha koll på hästen med både form och böjning samtidigt som man själv ska sitta rätt och göra allting rätt när det ännu inte har fastnat allt för mig i ryggmärgen. Ville bara rida ut därifrån tyrannen kändes det som. Ingen ide att rida för han som man  inte ens förstår när han pratar. 1:a och sista gången tänkte jag då.

Efteråt var jag arg, besviken, ledsen och jävligt frustrerad över mig själv varför jag inte begrep vad han sa. Dom andra verkade ju förstå han???!!! Allt kändes att ha misslyckats just då.

Pratade med Katrin om detta och hon skulle be Bent att prata mer långsamt och hon skulle också finnas där i mitten som en ev. tolk i fall något blir oklart igen. Med den vetskapen kom jag in för det 3:e passet lite mindre nervös och vi fick jobba nu i trav och samtidigt jobba med att få han både inåt på volt och utåt. Den här gången gick det mycket bättre och jag förstod t.o.m nästan allt. Måste ha varit pga att jag var mindre nervös och Katrin fanns där som en stor trygghet i sig uti fall att....

På söndag hade vi 4:e och sista passet för Bent. Denna gång skulle vi alla få rida " själv " medans Bent sitter med publiken. Faktiskt var jag minst nervös för då kunde jag koncentrera mig till 100 % på min sits, hästen i vårat lilla tempo. Jag red ett pass ungefär som jag hade ridit under veckan hos Katrin med lite öppnor och sedan trav i 8:a volter. Slutorna har jag svårt med så det försökte vi genomföra som avslut, men det gick inte så bra. Bent var vänlig och kom då fram för att hjälpa oss med ett klart och tydligt språk och även visade den exakta positionen med både mig och Especial. Lektionen var över och jag red ut med en stor glädje, lättnad och kände mig faktiskt riktigt nöjd över hela helgen.

Det BÄSTA med allt var att efteråt kom flera olika personer fram till mig och berättade att ...
Bent hade sagt när vi ridit ut att Especial är en nästan helt PERFEKT häst med sina gångarter, kroppsbyggnad, sällan man träffar på en hingst med hans goda temperament och lynne....Han försökte verkligen göra allt som jag bad om utan att bli irriterad...
Endel har ridit för Bent många gånger och har ALDRIG hört Bent berömma en häst så bra som han gjorde med
MIN ALLDELES UNDERBARA ESPECIAL. Hoppas jag har LITE rätt iaf att vara STOLT...
Fast det spelar ingen roll, jag är det ändå och har alltid varit stolt över honom, bara att det är lite extra plus i kanten nu... Känns som att jag måste kämpa lite, lite extra nu när jag VET att förutsättingarna finns och i det stora hela hänger allt på mig. Synd bara att jag inte har nån bild på våran egen ridning för Bent som jag kan dela med mig av. Har jag tur så kanske någon råkar se detta och kan sända nån bild så vore jag tacksam i förskott.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...