Här uppe i mina trakter ser man det magiska norrskenet ganska ofta vid den här tidpunkten om vädret är klart och kyligt. Ibland dansar  skenet i färger från knallgrönt mot lila
. Det är varaktigt från några sekunder ibland som kortast och upp till nån timma om man har tur.

Jag har några få gånger under mitt liv försökt mig på att lyckas fånga ett Norrsken på bild, men alltid blivit lika beskiven, arg, frustrerad.... Jag hade i princip gett upp hoppet om att fånga det , men för 2 dagar sen tändes ett nytt hopp inom mig. Antingen har bilden blivit  alldeles becksvart, eller så har det stått i kameran att bilden är för mörk så det har inte ens gått att försöka fånga detta ljus. Jag vet att det beror på felaktiga inställning ( vad annat kan man vänta sig med en nolla bakom kameran ) men banne mig den som ger sig.

Det var ett enormt norrsken som började dansa runt hela himlen när jag var till stallet för att ge kväll. Så här mycket och så tydligt brukar det inte vara ( iaf vad jag har sett ). Hoppas jag hinner hem och ta fram kameran och ge det ett sista försök, tänkte jag.
Jag nästan ordagrant slängde in höet till hästarna i hagen och flög in i bilen
, körde hem med alldeles för stor marginal ovanför tillåtna hastigheter med bara en sak i huvudet....bara jag hinner, bara jag hinner.
Väl hemma i  -20 grader, utan handskar och kameran i högsta hugg och utan förmodligen det viktigaste...
inget stativ.....bara jag fångar liiiiite färg på bild så blir jag glad...tänkte jag.

Jag ändrade inställningar efter inställningar ( hur ska jag veta vad som är rätt när jag hittills inte har lärt mig vad som är lämpligt ), men det enda som blev något var att mina fingrar blev vitare och knappt gick att böja på av kylan och bara allt mörker, mörker mörker.
Det enda jag hade i bakhuvudet var att det krävs ett stativ och lång slutartid, och tiden börjar bli knapp för det varar inte länge till.

Men till sist efter allt rattande och några svordomar, så lyckades jag fånga DET på bild.


Oskarpa bilder blev det( svårt att hålla andan under lång slutartid, inte skaka och huttra trots att arslet höll på att frysa bort och fingrar svullna som Bullens prinskorvar hihihi ) .... MEN jag lyckades fånga dess magiska sken och färger på himlavalvet. Känslan syns nog ändå på bilderna och nu har jag blivit taggad igen att försöka fånga det igen och med bra skärpa och ett givet stativ.





Kommentarer
Postat av: Johanna

Bra gjort, det är så vackert & trollskt med norrsken..

2012-01-27 @ 08:24:18
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Jessica

Det gjorde du bra :)) Har själv försökt fånga fenomenet på bild men aldrig lyckats. Men det är mäktigt att se irl iaf. Trevlig helg

2012-01-27 @ 18:45:40
URL: http://jezzans.blogg.se/
Postat av: Anna Hovskägg

Jag säger bara WOW!!! Magiskt!

Konstigt nog har jag inte sett norrsken så ofta den här vintern. Molntäcket verkar ha fastnat ovanför oss ett bra tag nu :(

2012-01-28 @ 22:57:18
URL: http://www.lyckoprickar.se
Postat av: Wiilow [Foto Tankar Känslor]

WOW åhhh vad jag blir avundsjuk på dig som sett norrsken. Jag har ALDRIG SETT DET. Det var inte lite heller.

Och så bra att du lyckades fånga det trots kylan. Det gör inget att de är lite halvt suddiga för det du fångat säger och ger väldigt mycket.

2012-02-01 @ 21:07:23
URL: http://wiilow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...