Jag har blivit utmanad av Jessica och jag kan ju inte vara ofin att inte godta den....Självklart och här kommer den.

Vad heter hästen? Especial VII
Tycker du den har ett fint namn eller vill du att den ska heta något annat? Finns det ett mer passande namn och bättre namn än detta till min drömhäst ?
Vad kallar du hästen? Special kort och gott
Vad kallar andra hästen? Samma
Hur gammal är den? Blir 8 år till sommaren
Vilken färg har den? Skimmel
Är det ett sto/valack/hingst? Valack
Vem red in/utbildade hästen? Var riden bara i 3 månader när jag hämtade honom då han var 4 år och det är vi tillsammans som utvecklas sakta men säkert :)
Är den tävlad i hoppning? Nej
Är den tävlad i dressyr? Nej
Är den tävlad fälttävlan? Nej
Är den tävlad i galopp? Nej
Är den tävlad i något annat? Nix
Har den sprungit in några pengar? Nix
Har den haft föl? Nix
Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare? Han är extremt tålmodig, lättlärd och skulle nog vara hur duktig som helst om inte jag varit en så seg Akademisk nybörjare :D
Hur är den i skritten? Behaglig och jämn, då ryttaren också hinner med med alla tyglar till kapsoner och allt hihihi
Hur är den i traven? Riktigt bra men träning återstår
Hur är den i galoppen? Bra men inte den starkaste sidan, ännu iaf
Kan den skänkelvikningar? Jobbar inte riktigt med skänkelvikningar
Kan den öppna/sluta? På mycket god väg bara jag sitter och visar  rätt så gör han rätt, undantaget då han inte är på hugget och  försöker smita undan på en lättare väg som inte är jobbig
Ställer den alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? Viktigare just nu är att få ett bättre samspel i allt det övriga än att stå i perfekt benställning.
Är hästen pigg? Pigg & glad? Självklart.
Är hästen trög? Vill jag inte påstå
Är hästen stark? Borde han ju vara mot mina 60 kg
Är hästen het? Lagom
Bockar den? Väldigt sällsynt
Har den bockat med dig? Ja, men bara två gånger under dessa år. Första gången då han ställde sig rakt upp, vände i luften och full fart hem i full galopp och tom bockandes ??!! då vi nästan krockade med en älg i skogen, andra gången de också i skogen när vi hoppade över ett dike så tog han nästan som några glädjeskutt efter det.
Stegrar den? Nej
Har du stegrat med den? Vid älgmötet
Sparkar den bakut? Nej
Skenar den ofta med dig/andra? Nej aldrig!
Är den tittig? Inte det minsta, hur cool och trygg som helst
Har du badat tillsammans med den? Nej, bara plaskat lite i vattnet
Har ni hoppat tillsammans? Bara i skogen över diken och sånt
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Ja, massor med gånger
Hoppar hästen bra? Det är inte riktigt hans intresse att hoppa så det är inget vi håller på med.
Gillar den att hoppa? -----------
Har den bra hoppteknik? ------------
Hur högt brukar du hoppa med den?----------------
Hur ofta hoppar du den? Bara om vi måste
Hur är den när den rids ut? Härlig, trygg och han gillar skogsritter mer än att vara på en bana och harva varv efter varv..
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Piggare utanför banan
Står hästen i box? Bara 8 timmar i box på nätterna, bortsett just nu då alla går ute dygnet runt genom att jag bygger nytt stall och det gamla är nästintill rivet.
Vad äter hästen? Mest grovfoder
Går den i hagen varje dag? Självklart!
I en stor eller liten hage? Stor hage
Hur länge går den ute per dag? Dygnet runt just nu men i vanliga fall ute från 07.00 till 23.00 på kvällen.
Gillar den att vara ute i hagen? Ska inte hästar vara ute så mycket som möjligt? Det är väl där dom trivs mest och mår bäst.
Har den vindskydd i hagen? Inte direkt men det är snart på G
Hur ofta rids hästen? Just nu knappt något tyvärr. Mycket med bl a stallbyggnationen
När den tränas vad gör ni då? Tränar Akademiskt efter konstens alla regler, försöker oss också på klickerträning emellanåt, massor med uteritter och mycket träning från handen, dvs markarbete.
Vad gör ni när hästen inte rids när den t.ex har vilodag? Ibland bara pysslar om eller så hittar jag på nåt trevligt med hela familjen, man kan inte bara ge hästen uppmärksamhet hahaha.
Borstar du hästen före och efter ridningen? Alltid före och nästan alltid efteråt
Om hästen blir svettig svampar/spolar du av den då? Det beror på om det är sommar eller vinter och vilka möjligheter jag har just då.
Hur länge brukar ni rida varje gång? 15-60minuter.
Hur tycker du att man ska rida för att klara av hästen? Vara lugn och njuta av varje steg, lyhörd
Är det en svår eller lätt riden häst? Både och faktiskt. Han är lätt på det viset att han aldrig hittar på " dumma " saker vid ridningen som tex stegra eller bocka, eller skena och han är känslig och lätsam vid alla hjälper. Men han brukar alltid testa nya ryttare genom att vägra gå framåt, flytta sig undan med baken när dom ska stiga upp och såna saker.
Är hästen ridskolehäst eller privathäst? Privat
Vem äger hästen? Jag
Hur länge har du ridit/ tagit hand om hästen? Hämtade han från Spanien för 3 år sen.
Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? Under hela hans hästliv så klart.
Vad har ni för mål i år?
Har ni nått några av dom redan?
Rider du privatlektioner på den? När det finns möjlighet, och önskar att det fanns oftare. Inte lätt med tränare här i norr
Hur ofta? 2-3 gånger  per år
För vem? Katrin Wallberg ( Hon är såååå bra och hennes bok... det är min heliga bibel ), har även tränat 1 gång för
Nina Fernandes, också duktig. Fick även chansen att rida för Bent Branderup förra året och det  var en annorlunda upplevelse. Bara jag som inte förstod hans brytning :)
Hur länge håller den lektionen på? Under en hel helg med totalt 4-6 pass .
Är hästen snäll i stallet? Of course my horse.
Kan hästen stå lös i stallet? Nja, inte ännu på länge hahaha
Håller du på med den i boxen eller i stallgången? Både och.
Vad har den för sadel/sadlar? Ecuyer, skolsadel ( blev stavningen rätt ), men har även en Zaldi dressyr men jag kan inte rida i annat än skolsadeln. Den är helt underbar.
Vad har den för benskyd/benlindor just nu? Inga alls
Vad har den för täcken just nu? Pälsen räcker gott och blir över.
Tror du att hästen gillar dig? Ja det tror jag absolut, om den nu inte har gett mig falska förhoppningar hihi
Har du märkt något som tyder på att den gillar dig?
Gillar du hästen? Självklart, han är mitt allt ( bortsett från familjen så klart ).
Nämn minst 2 saker som är - med hästen: Att han inte kan skratta och prata mänskligt med mig. Då hade han varit ett stort hot till min sambo hihihi ( skämta får man väl) och ja...kommer inte på annat.
Nämn minst 2 saker som är + med hästen: Han gör min dag, han får mig att utvecklas.
Sista frågan.. Har du någon gång sagt "jag älskar dig" till hästen? Har inte du det till din ??

Sist men inte minst så skickar jag utmaningen vidare till två av hästbloggarna som jag följer,
nämligen Anna och My

Kommentarer
Postat av: Johanna

Kul läsning.

2012-01-30 @ 08:57:25
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Sara

Det låter som en ganska härlig häst!:) Jag menar hoppa och tävla måste man ju inte alltid göra, jag har hellre än snäll häst jag kan lita på, en bra kompis helt enkelt!:)



Svar: Nej vad glad jag blir, tusen tack för din fina kommentar!:D På riktigt, det är såna kommentarer som gör ens dag så mycket bättre!<3 Kram!

2012-01-31 @ 18:12:46
URL: http://sarabacksbacka.blogg.se/
Postat av: Wiilow [Foto Tankar Känslor]

Vad roligt att läsa en sådan här lista och dess svar om sin/din häst. Det var något nytt.

Vad kul att du tränat för Bent (du är nog inte den enda som haft svårt att förstå, hihi)

Jag skulle verkligen vilja träffa dig som jag skrev i tidigare inlägget. Gisses vad hästsnack, bloggsnack, barnsnack och kamerasnack vi skulle ha.♥



2012-02-01 @ 21:25:55
URL: http://wiilow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...