Varit i stallet i några timmar. Ingen ridning tyvärr men motion av annat slag har jag fått. Fortsatte med att rensa bort skiten från hagarna, som jag påbörjat redan förra veckan då jag tog ut totalt 9 smockfulla skottkärror.

Idag när jag rullat ut 6 fulla igen så kändes det som att det här är ett evighetsprojekt. Inte riktigt så illa är det men när jag inte orkat och hunnit hålla efter mina 3 redan under hösten så ligger ju det gamla väl utspritt i hagen som jag också vill ha bort så gräset får en sportslig chans att komma igång rejält. Under vintern har jag iaf med jämna mellanrum skottat bort det med traktorn ända tills det blev för mjukt när snösmältningen satte igång.

Så om ni vet nån som vill ha sommarjobb i stall...be dom kontakta mig.....Enda kruxet är att det blir i så fall PREcis bara för nöjets skull, dvs ideellt arbete hihihi.

Aha...ja just det ja... nu kanske man kan smyga in med traktorn igen utan att sjunka och göra stora fula spår i hagen. Marken verkar faktiskt riktigt torr och fin. Jag kom på den briljanta iden medans svetten sprutade och jorden dammade nå kopiöst när jag krattade ihop eländet.
Om jag samlar ihop till stora högar här och där så kan jag nog köra in för att samla upp skiten i skopan istället...

Sagt och gjort så startade jag den och studsade in i Marias ( eller snarare Tyrs ) hage för att börja med att lyfta ut det som är kvar av en höboll som börjat mögla. Än så länge gick det bra och jag nynnade glatt bakom ratten ( har ingen radio i traktorn ) medans jag skrapade ihop resthöet på marken och körde rakt mot staketet för att slänga över det och sedan bära bort från andra hållet. Med skopan i vädret ovanför staketet la jag i backen och började gasa....
Ingenting hände, provade framåt och det funkade, la i backen igen, inget hände..och igen och igen tills jag istället för att nynna började dra lite svordomar åt traktorhelv.... som inte vill backa bort från staketet. Hade jag stått en bit ifrån så hade jag kunnat knuffa mig själv bakåt med skopan för att vända och komma ut från hagen men nu gick det inte.

Fick allt vackert lämna den längst ner i hagen med stora steg och muttrandes. Tittade på den gröna skottkärran men lusten och energin till att skotta var som bortblåst... Hann inte pyssla nå mycket mer innan det blev dax för hemfärd och ta emot mina trötta och hungriga skolbarn.

Lagade och åt middag. Barnen och en kompis sprang upp för att spela, men det dröjde inte länge förrän ett ganska vanligt förekommande syskonbråk mellan bröderna blossade upp. Denna gång om nåt så viktigt som vems tur i spelet och vem som har spelat längst...suck...små barn små bekymmer, stora barn stora bekymmer stämmer nog bra.
Fick gå emellan igen, släckte spelet och skickade ut dom för att vara ute istället. Jag hade gått upp i varv igen pga detta så istället för att ta det lite lugnt gjorde jag ett ryck med fönstrena. Kände att jag måste få friskluft, lugna ner mig så jag gick ut och tog alla fönster runt huset utvändigt  ( 12 st inkl lilla toafönstret ). Så skönt nu efteråt men då återstår förstås alla på övervåningen både in och utsida :P.   Det får bli vid en annan pulshöjning hahaha.

Nu på kvällen när jag och barnen for till stallet för att ge vatten och hö så var stalldrängen ( farsan ) där och hade fixat traktorn. Det var nån givare till växlingen som hakat upp sig så nu funkar den igen till min glädje.
Nu är klockan snart tolv på natta, jag har gjort mitt för denna dag och ögonen börjar bli som sträck. Ska nog krypa ner under täcket och ta en skönhetssömn och se sen vad morgondagen bjuder på ZZZzzzz

Drömmer säkert inatt om dessa högar. Finns ett helt gäng med dessa i bra skick ifall någon behöver...



Kommentarer
Postat av: Jessica

Det där med skotta hage..... hujja! Vi ska göra det när hästarna står på bete, om vi nu hittar nåt förståss :/ Blir ett projekt utan dess like för det är INTE enkelt att skotta i skogen. Imponerad att du kör traktorn... riktigt imponerad =)

2012-06-05 @ 07:52:32
URL: http://jezzans.blogg.se/
Postat av: Johanna

Det där med att skotta hage är inte så kul!

Jag har skottat ut ca 20fulla skottkärror för 2 veckor sen & då är det ändå skottat med traktor en gång i vintras!



När det inte är snö försöker jag hålla efter hagen & mockar ur den iallafall 3 dagar/vecka, fast då är det inte så stor hage förstås.



Vilken snäll pappa du har!

2012-06-05 @ 08:30:39
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...