Nu när det närmar sig jul är dom flesta i farten med julklappar till barnen, det bakas för fullt och planeras hit och dit.
Fantasin tryter när man står där mitt i affären och funderar vad sjutton man egentligen skulle köpa och till vem. För mig är det samma visa varje år och nån dag före julafton kommer jag på några bortglömda julklappar som inte har köpts och paniken blir ett faktum. Nu ska det inte bli så...
När jag blir stor ( hihihi ) tror jag att jag ska bli bagerska istället för en maskinförare. Visserligen tjänar man inte lika bra men man slipper oljeskiten som tränger in i minsta lilla por på huden som gör att man alltid ser skitig ut om händerna trots att man skrubbar med nagelborste och Svinto ( ja..det hjälper faktiskt riktigt bra ). Man slipper också frysa i - 25 när det racklar eller vid smörjning. Baka är som roligast och trevligast så här vid jul. Man får baka Lussekatter och Saffranskaka så det blir en härlig doft i huset, mjuka pepparkakor och vita pepparkakor, MMmm va gott. Från det ena till det andra.
Man har lätt för att ta mycket för givet, och allt det självklara i vardagen tänker man inte ens på förrän man blir utan det.
Varannan dag bär jag hemifrån ca 100-125 liter vatten i 25 l. dunkar till stallet ( under hösten innan kylan gick det åt 125 liter om dan !!! ). I stallet finns det varken vatten eller avlopp, bara en 40 år gammal brunn med smutsigt vatten. Förra stallägaren, en 81-årig kvinna har inte klagat så jag törs inte gorma om hur jobbigt det är att ta med sig vatten till stallet. Jag har bara hållt på med det sen augusti då jag köpte det av henne, och hon har hållt på i 40 år...
I år ska jag önska mig av Tomten en STOR BRUNN med FRISKT VATTEN och en pump. Sen en fin kran inne i stallet som man bara vrider på så kommer det härligt vatten precis så mycket man behöver.
Ja ja ja. Jag vet att den önskan är omöjlig. Tomten kan ju inte gräva om brunnen och fixa till den så det kommer bra vatten...
Då blir TOMTENS röda, fina juldräkt smutsig och förstörd och barnen blir olyckliga då hihihi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...