Är det inte än det ena så är det än det andra.... Cassandra har stannat hemma från skolan sen igår. Hon är förkyld och har ont i halsen. Typiskt när påsken närmar sig med stormsteg, men hon hinner nog tillfriskna. Det som oroar mig är alla oss övriga som blir däckade lagomt till helgen så alla utemysplaner blir bortblåst.

Vid 10.30 kommer hovis för att ta sig an alla 3 hästar och jag väntar på att få höra om min teori om Fabbes hovar stämmer. Det har som luckrats upp lite fåror längs med hovväggen framförallt väldigt tydligt på en hov. Vi har gissat att det har nog någonting att göra med den blötsnön som varit länge i hagen, men varför har inte de andra hästarna fått liknande??. Fabbe går barfota och hästarna är ute dygnet runt . Tills i förrgår då jag satt framför datorn och sökte lite om hovar.

Jag hittade en bild på en hov med BÄRRANDSRÖTA och helt ärligt så har jag aldrig hört talas om det. Det liknade nästintill det som Fabbe har fast den på bilden var det värre utvecklat.
Tydligen är det vanligast bland barfotahästar, utvecklas lättare i fuktiga hagar som under vår och höst. Förvärras i syrefattig miljö, dvs man ska inte täppa igen fårorna i tron om att skydda så smuts inte kommer ner dit för då kan problemen förvärras. Det ska rengöras med Vircon eller med nån ( kommer ej ihåg namnet ) spritliknande lösning.
Jag hoppas att hovis har svaret på om det är Bärrandsröta eller vad det nu kan vara, och jag tror det mesta kommer att kunna verkas bort idag.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Barfotahästar kan få sådär i bärranden utan att det är röta, antar att hoven blir porös om det är blött länge.

2012-04-04 @ 12:49:43
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Wiilow [Foto Tankar Känslor]

Känner igen det där. Jag har hört att kära kan vara bra mot röta, men kanske inte just mot bärrandsröta..

2012-04-12 @ 23:31:22
URL: http://wiilow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...