Måndag igen och jag känner mig inte ett dugg utvilad, snarare sagt trött och mörbultad.
Så här har min helg varit med framförallt Especial.

På lördag fm snöade det och var riktigt blåsigt. Städade och plockade i stallet och tänkte spara ridningen till kvällen istället. Barrets matte kom till stallet och tog med sig bra väder och snöflingorna var som bortblåst från himlen. Vi beslöt att ta våran första ridtur tillsammans. Såg fram emot en lugn och trevlig tur i sällskap med nån annan ( har nästan alltid ridit ensam ).

Som vanligt stod han som ett tänt ljus när jag satte upp, gick inte iväg förrän jag bad om det.....men det var inte en lugn och fin skritt. Han ville trava ( kanske han ville impa för sällskapet som är en " gammal travare " ) till varje pris. Så fort jag försökte sakta av så trippade han sidledes helt och hållet eller stod still och smålättade med rumpan... precis som att han inte ville vara elak genom att bocka utan måste bara få skutta liiiite med rumpan typ 20 dm från marken i små protester. Roligt ändå nu när han visade denna lilla sida ( och som valack sen 1 år ) men inte när vi direkt måste rida efter en 90 väg ca 150 meter  där det är ganska stor långtradartrafik och bilar som kör som huliganer utan att byta sida vid tillfälle eller sakta ner... Skrattandes, sidleds och trippandes, backandes och trixandes kom vi in på den lilla vägen utan att ha blivit platta som pannkakor. Till sist som att jag vred på en knapp så gick han lugnt och fint som han brukar. Och jag kunde sitta och lunka med i ett behagligt tempo med slacka tyglar...

Om jag har nämnt tidigare vid nåt tillfälle att det verkligen stämmer det man har läst och hört om  PRE :n och dess luugna och coola temperament, oavsett den har vilat från ridning i två dagar eller i en månad. JAG TAR TILLBAKS DET HÄR OCH NU hihihi....
Det jag vet att jag har sagt och " småskrytit " om är att Especial alltid är lika lugn oavsett situation och oavsett hur pigg han verkar vara så " rusar/ ökar " han aldrig förrän jag ber om det. Finns inget härligare än att rida i samma tempo utan att behöva hålla in eller mana på. Jag har tidigare ( innan kastraktionen )hört av många hur det är möjligt med en hingst som är lugnare än de flesta andra hästar ( valacker och ston ).

Klart man som häst måste nångång få uttrycka sin vårglädje, blåsten med alla lukter, kanske buskspöken, energi när matte inte ridit knappt under hela vintern, hästsällskap......

På söndag fick Zafreño lite pyssel och vård. På kvällen tog jag Especial till ridhuset för att träna lite med Maria och hennes högt utbildade Excellent. Träningen var lätt och trevlig mot för lastningen dit och tillbaks. Skyll själv kan jag säga åt mig själv som inte lastar han oftare.
40 minuter tog det när vi skulle iväg och 30 minuter när vi var klar med träningen. Pust, stånk och stön och det känns i mina armar idag. Inte för att vi har haft en dragkamp, vilket inte går med en häst men jag får in han nästan helt och när jag ska försöka ta mig bakåt för att stänga bakom rumpan så backar han ut fort och rundar hörnet av transporten. Och igen och igen och igen... Nåväl, det var verkligen behövligt att få träna rejält på en rejäl bana. Öppnor gick hyfsat ( bara matte koncentrerar sig och sitter rätt ), men slutorna var svår denna gång. Jag bad snälla Maria om hjälp, så hon red igenom honom och fick inte heller till slutorna så där riktigt. Hon marktränade en stund tills det började släppa. Jag fick (o )roa mig under tiden med hennes Excellent... Kan nämna att jag aldrig ridit en sån välskolad häst tidigare, inte ens ridit nån annans häst på många, många år så det var mer nervöst nästan än roligt.
Min fotograf ( vilket jag sällan har med mig ) denna gång var 8-åringen Cassandra med systemkameran:)
Några bilder blev riktigt bra med tanke på att det är så svårt att fota inomhus i dämpad belysning och rörelser.
Några gånger till så slår hon mig i fotandet ;)

Jag och Especial kämpar

Maria hjälper oss med träningen :)

Maria och Excellent

 

Inom Akademisk ridning så pratar många om sin dans ( med hästen ). Jag och Especial siktar mot en lång och härlig dans i samspel och avslappning....Men vägen är lång och under tiden innan vi når dit......

Så är vi riktiga hejare på riktig låång dans vid hästtransporten, inte alla som kan de ni ;)

Kommentarer
Postat av: carola

jösses så vacker han är..

Åh tänk att få rida, så härligt.

Det ger mig frid bara att borsta en häst på ponnyklubben.

Agnes ska på sitt första ridläger i år, spännande.

Varma kramar

2012-05-15 @ 08:53:54
URL: http://mammacarola.blogg.se/
Postat av: Johanna

Kul med bilder! :)

2012-05-15 @ 08:55:05
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johanna

Sv; Tack för tipset

2012-05-15 @ 08:55:21
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: sara

Fina bilder! Duktig fotograf hon är. :-)

2012-05-15 @ 08:57:13
URL: http://imittlillahus.blogg.se/
Postat av: Jessica

Tjoho, jo nu är jag tillbaka i vardagen igen, med jobb och hästar <3

Det är skönt att vara iväg men oj så härligt det är när man möts av 2 springande hästar i hagen kl 0100 på natten när man kommer hem. Dom hade nog saknat mig lite iaf :p!



Roligt med bilder och skönt att kunna ta sig till ridhus ibland. Och jag håller med, även den coolaste hästen måste få visa vårkänslor. Det visar ju att dom lever och är lyckliga ;)!



2012-05-15 @ 11:16:32
URL: http://jezzans.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:tack! =)



Lite skäll och gnäll kan jag allt få ta dock från mina läsare det gör mig ingenting då jag i bland inte utrycker mig på ett sätt som passar ramen då jag har en förmåga att vara väldigt rak på sak och jag vet med mig att detta inte alltid uppskattas och jag i bland trampar på ömma tår.

Och att folk då reagerar får jag helt enkelt ta ;-)



Han ser fin ut på bilderna föresten din häst ^^

mvh/Q

2012-05-15 @ 15:23:30
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Wiilow [Foto Tankar Känslor]

Först måste jag säga att din fotograf är ju för grymt duktig :) Cassandra wow!



Vad roligt att åka iväg och träna, få hjälp, testa annan häst osv. Jag saknar häst tiden. Nu har jag varit utan häst snart ett år :(

Lastning det är antingen super lätt eller ett sjå. Jag har nog mest haft lätt som tur är.

Kramar

2012-05-17 @ 01:13:12
URL: http://wiilow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...